The Relationship Between The Length of Time Using Devices and School Children's Emotional Mental Health

https://doi.org/10.52774/jkfn.v7i1.162

Authors

  • Banita Ihfatun Drama Universitas Pendidikan Indonesia
  • Iis Aisyah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ahmad Purnama Hudaya Universitas Pendidikan Indonesia

Keywords:

Child, Device, Duration of time, Emotional mental

Abstract

The use of gadgets cannot be avoided anymore, from children to adults, because they offer various conveniences. However, this convenience has resulted in an unavoidable increase in gadget use by children, which can have negative effects on their emotional mental health. This research aims to analyze the relationship between the duration of gadget use and emotional mental health in elementary school children. This quantitative study with a correlational design used the Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) and a questionnaire measuring gadget use duration filled out by parents of 5th and 6th grade elementary school children aged 11-12, involving a population of 74 in SDN Licin Cimalaka using total sampling technique. The chi-square test result showed a p-value of 0.684 > 0.05. The study showed that respondents with normal mental health status had a long gadget play duration of 42 respondents (59.1%). The conclusion drawn was that there is no significant relationship between the duration of gadget use and emotional mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abas, J., Boekoesoe, L., & Tarigan, S. F. N. (2023). Analisis Determinan Gangguan Kesehatan Mental Emosional Remaja di SMA Negeri 1 Limboto. Gorontalo.

Agasi, D., Oktarina, R., Desyandri, D., & Murni, I. (2022). Pengaruh Pemakaian Gadget pada Peserta Didik Sekolah Dasar Berkaitan dengan Perkembangan Psikologinya. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 10763–10768. https://doi.org/10.31004/JPTAM.V6I2.4133

Agustina, N. I. M., Ismaya, E. A., & Pratiwi, I. A. (2022). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Karakter Peduli Sosial Anak. Jurnal Basicedu, 6(2), 2547–2555. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V6I2.2465

Agustin, K., Zen, D. N., & Wibowo, D. A. (2022). Hubungan Lama Penggunaan Gadget Dengan Masalah Mental Emosional Pada Anak Usia Pra Sekolah Di Tk Aba Kecamatan Ciamis Kabupaten Ciamis Tahun 2021. Jurnal Keperawatan Galuh, 4(2). Retrieved from https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/JKG/53

Annur, C. M. (2021, November 24). BPS: 88,99% Anak 5 Tahun ke Atas Mengakses Internet untuk Media Sosial.

Ardiansyah, Roslita, R., Hamid, A., Utami, A., & Wisanti, E. (2023). Durasi Penggunaan Gadget terhadap Masalah Perkembangan Perilaku Emosional Anak Usia Pra Sekolah. Jurnal Penelitian Perawat Profesional, 5(1), 193–202. https://doi.org/10.37287/JPPP.V5I1.1406

Ayunani, N. (2023). Hubungan Pola Makan Dan Durasi Bermain Gadget Dengan Kegemukan Pada Siswa Tk Islam Al Azhar 03 Cirebon.

Azwi, A. I., Yenni, Y., & Vianis, O. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak Yang Menggunakan Gadget Pada Anak Usia Dini. REAL in Nursing Journal, 5(1), 24–36. https://doi.org/10.32883/RNJ.V5I1.1507

BPS. (2022). Proporsi Individu yang Menguasai Memiliki Telepon Genggam Menurut Kelompok Umur (Persen), 2020-2022.

Bradley, A. H. M., & Howard, A. L. (2023). Stress and Mood Associations With Smartphone Use in University Students: A 12-Week Longitudinal Study. Clinical Psychological Science, 11(5), 921–941. https://doi.org/10.1177/21677026221116889

Chikmah, A. M., & Fitrianingsih, D. (2018). Pengaruh Durasi Penggunaan Gadget Terhadap Masalah Mental Emosianal Anak Pra Sekolah Di Tk Pembina Kota Tegal. Siklus?: Journal Research Midwifery Politeknik Tegal, 7(2), 295–299. https://doi.org/10.30591/SIKLUS.V7I2.896

Elwalinda, D. B., Ulfa, M., & Mayasari, S. I. (2023). Hubungan Kecanduan Gawai Dengan Masalah Psikososial Pada Anak Usia Sekolah Di SD Muhammadiyyah 3 Malang. JUKEJ?: Jurnal Kesehatan Jompa, 2(1), 68–77. https://doi.org/10.57218/JKJ.VOL2.ISS1.688

Erik, S., & Syenshie, W. V. (2020). Hubungan Durasi Bermain Game Online Dengan Kesehatan Mental Pada Remaja Pria. Jurnal Ilmiah Kesehatan Jiwa, 2(2), 69–75.

Febrina, C., & Mariyana, R. (2020). Hubungan Karakteristik Remaja dengan Tingkat Kecanduan Gadget di Kota Bukittinggi. Real in Nursing Journal (RNJ), 3(3), 174–183. Retrieved from https://ojs.fdk.ac.id/index.php/Nursing/index

Hafilda, A., Lestari, S., & Ratnasari, F. (2022). Hubungan Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Sekolah Dasar Dengan Kecanduan Gadget Di Desa Mauk Barat Pada Masa Pandemi Covid 19. Nusantara Hasana Journal, 1(12), 7–11. https://doi.org/10.31983/JKB.V8I1.3735

Harsela, F., & Qalbi, Z. (2020). Pages Dampak Permainan Gadget dalam Mempengaruhi Perkembangan Kognitif Anak di TK Dharma Wanita Bengkulu. In Jurnal PENA PAUD (Vol. 1). Retrieved from https://ejournal.unib.ac.id/index.php/penapaud/index

Hasanah, M. (2017). Pengaruh Gadget terhadap Kesehatan Mental Anak. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 207–214. https://doi.org/10.51529/IJIECE.V2I2.86

Hilda, S., Sartika, R., & Martono Diel. (2024). Hubungan Durasi Penggunaan Gadget Dan Pendampingan Orang Tua Dengan Masalah Mental Emosional Anak 3 - 6 Tahun Di Paud Nurur Rohmah Kecamatan Pakuhaji. Medic Nutricia?: Jurnal Ilmu Kesehatan, 1(5), 81–90. https://doi.org/10.5455/NUTRICIA.V1I5.1938

Jamil, S. N. F., & Rofi’ah. (2023). Analisis Kecanggihan Teknologi Membuat Anak-Anak Kecanduan Gadget. DEWANTECH Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1), 79–82. Retrieved from https://journal.awatarapublisher.com/index.php/dewantech/article/view/39

Jasmine, A., & Farah, F. (2023). Pengaruh Durasi Pemakaian Gawai Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Pada Siswa/Siswi SMA AL-Muslim Tambun (Vol. 2).

Juliani, I. R., Sri, I., & Wulandari, M. (2022). Hubungan Tingkat Kecanduan Gadget Dengan Gangguan Emosi Dan Perilaku Remaja Kelas 8. Jurnal Keperawatan BSI, 10(1), 30–40. Retrieved from https://ejurnal.ars.ac.id/index.php/keperawatan/article/view/707

Laily, I. N., Dwi, R., & Chandra, A. (2021). Kajian Wacana Dampak Penggunaan Gadget (Gawai) Terhadap Kemampuan Sosial Emosional Pada Anak Usia Dini. Jurnal Warna?: Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 35–44. https://doi.org/10.24903/JW.V6I1.679

Luh Made Asri Dewi, N., & Widayati, K. (2022). Kedaruratan Masalah Mental Emosional Pengguna Gadget Pada Anak Usia Pra Sekolah. Prosiding Simposium Kesehatan Nasional, 1(1), 244–251.

Marpaung, J. (2018). Pengaruh Penggunaan Gaget dalam Kehidupan. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, Vol. 5, No. 2, 55–64.

Mauliyah, I. (2017). Perkembangan Mental Emosional pada Anak Umur 3-5 Tahun Ditinjau dari Sikap Orang Tua. Jurnal Riset Kebidanan Indonesia, 1(2), 48–55. https://doi.org/10.32536/JRKI.V1I2.8

Mawaddah, N., & Prastya, A. (2023). Upaya Peningkatan Kesehatan Mental Remaja Melalui Stimulasi Perkembangan Psikososial Pada Remaja. DEDIKASI SAINTEK Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 115–125. https://doi.org/10.58545/DJPM.V2I2.180

Novitasari, N. (2019). Strategi Pendampingan Orang Tua terhadap Intensitas Penggunaan Gadget pada Anak. Al Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education (IJECIE), 3(2), 167–188. https://doi.org/10.35896/IJECIE.V3I2.77

Nuhla, A., Sularti, S., Handayani, D., Formen, A., Kurniawati, Y., & Pranoto, S. (2018). Exploring Parents’ Experience in Guiding Their Children While Using Gadget at Home.

Nurgoho, K. W., Pratama, A., & Hidayati, N. (2020, July 22). Survei KPAI: 79% Anak Pakai Gadget Selain untuk Belajar Selama Pandemi Corona.

Nurhayati, Aslan, & Susilawati. (2023). Penggunaan Teknologi Gadget Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Usia Dini di Raudhatul Atfhal Al-Ikhlas KotaSingkawang. Ilmu Pendidikan (JIP), 1(3), 485–500.

Rizkiah, A., Risanty, R. D., & Mujiastuti, R. (2020). Sistem Pendeteksi Dini Kesehatan Mental Emosional Anak Usia 4-17 Tahun Menggunakan Metode Forward Chaining. Just IT?: Jurnal Sistem Informasi, Teknologi Informasi Dan Komputer, 10(2), 83–93. https://doi.org/10.24853/JUSTIT.10.2.83-93

Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perilaku Sosial Anak di Desa Jekulo Kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1161

Sari, V. Z. N., Yulianingrum, A., Rusnoto, R., & Siswanti, H. (2021). Gadget Level Dependence Of Children Age 3-6 Years Invillage Cranggang Dawe Kudus. Prosiding University Research Colloquium, 446–454. Retrieved from https://repository.urecol.org/index.php/proceeding/article/view/1604

Setiawati, Y., & Fithriyah, I. (2020). Deteksi Dini dan Penangann Kecanduan Gawai pada Anak (R. Wahyudi, Ed.). Surabaya: Airlangga University Press.

Sulistya, O., Juhrotun, N., & Umi, B. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget Dengan Perkembngan Balita. In Indonesia Jurnal Kebidanan (Vol. 3).

Suryani, U., & Yazia, V. (2023). Hubungan Kecanduan Gadget dengan Gangguan Emosi pada Remaja. Jurnal Keperawatan, 15(2), 517–524. https://doi.org/10.32583/KEPERAWATAN.V15I2.862

Syifa, L., Setianingsih, E. S., & Sulianto, J. (2019). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 527–533. https://doi.org/10.23887/JISD.V3I4.22310

Waluyati, I., Wulandari, & Arif. (2020). Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini di Kelurahan Kumbe Kota Bima Dampak Penggunaan Gadget Pada Anak Usia Dini di Kelurahan Kumbe Kota Bima 1 Ida Waluyati, 2 Wulandari, 3 Arif. Jurnal Pendidikan Sosiologi, 3(2), 30–36.

Published

2024-06-29

How to Cite

Drama, B. I., Aisyah, I., & Hudaya, A. P. (2024). The Relationship Between The Length of Time Using Devices and School Children’s Emotional Mental Health. Jurnal Keperawatan Florence Nightingale, 7(1), 166–173. https://doi.org/10.52774/jkfn.v7i1.162

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.